Jyväs-Parkin pysäköintikohteiden asiointimalli- ja maksutapauudistukset jatkuvat touko- ja kesäkuussa 2025

Julkaistu 24.04.2025

Viime keväänä uutisoimme, että kaikissa Jyväs-Parkin puomillisissa pysäköintikohteissa laitekanta uudistetaan vuosien 2024 ja 2025 edetessä. Uudistus on tarkoittanut käytännössä sitä, että magneettiraitaisten pysäköintilipukkeiden käyttämiseen perustunut asiointitapa on kohde kerrallaan jäänyt pois, ja automaattinen rekisterikilven tunnistus sekä Moovy-sovellus tai vaihtoehtoisesti korttimaksupisteen käyttäminen ovat nykyaikainen ratkaisu pysäköintitapahtuman hallinnointiin ja maksamiseen.

Vuonna 2024 edellä mainittu nykyaikaistaminen toteutettiin jo P-Asemalla, P-Cygnaeuksessa, P-Matkakeskuksella ja P-Pergamentissa. P-Arkki ja P-Paraati ovat alusta alkaen varustettu niin, että kertaluontoisen pysäköintitapahtuman voi hallinnoida ja maksaa Moovy-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti korttimaksupisteellä P-kohteessa. Loput kohteemme laite- ja järjestelmäpäivitetään seuraavan aikataulun mukaisesti:

P-Tori: viikko 21/2025

P-Paviljonki 1 ja P-Paviljonki 2: viikko 23/2025

P-Asiakas ja P-Sairaala: viikko 24/2025

Vuoden vaihteessa pysäköintitalo P-Sokos siirtyi Osuuskauppa Keskimaan omistukseen (ks. tiedote), mutta Jyväs-Parkki jatkaa kohteen pysäköintioperaattorina ja vastaa laite- ja järjestelmäuudistuksen läpiviemisestä. P-Sokos uudistetaan viikon 21/2025 aikana.

 

Moovy-sovellus ja korttimaksupisteet ovat jo monille tuttuja

Autoilijan saapuessa nykyaikaiseen pysäköintitaloon sisäänajokaistan puomi nousee automaattisesti, kun tietojärjestelmä tunnistaa rekisteritunnuksen. Tästäkin syystä on tärkeää, että autoilija huolehtii ajoneuvonsa rekisterikilpien kunnosta ja puhtaudesta ympärivuotisesti. Kun on aika lopettaa pysäköinti, Moovy-mobiilisovellusta hyödyntävän asiakkaan ei tarvitse tehdä muuta kuin palata autolleen ja ajaa poistumisväylää pitkin ulos kohteesta.

Pysäköinti on helpointa, jos asiakas on ladannut puhelimelleen avainlipun saaneen suomalaisinnovaation, Moovy-palvelun. Moovyn lataaminen on maksutonta, ja se on tarjolla yleisimmissä sovelluskaupoissa. Käyttö aloitetaan kirjautumalla palveluun puhelinnumerolla ja vastaanottamalla tekstiviestitse kertakäyttöinen koodi. Koodin syöttämisen ja vahvistamisen jälkeen asiakas pääseekin jo lisäämään rekisteritunnuksen ja pankkikortin numeron, jolta pysäköintimaksu sekä Moovyn palvelumaksu veloitetaan automaattisesti.

Käyttäjätietojen muokkaaminen sovelluksessa on helppoa, eli esimerkiksi rekisteritunnuksia voi poistaa ja lisätä, päivittää pankkikorttitietoa tai kohdentaa tietyt pysäköinnit toiselta kortilta veloitettaviksi. Moovyn palvelumaksu on tällä hetkellä 15 % pysäköintimaksun hinnasta, kuitenkin minimissään 0,49 €/maksullinen pysäköintitapahtuma. Varsinainen pysäköintimaksu on kunkin pysäköintikohteen hinnaston mukainen ja se ohjautuu P-kohteen omistajalle.

Nykyaikaisessakaan pysäköintitalossa ei ole pakko käyttää älypuhelinta, vaikka se helpottaa asioimista. P-talosta löytyy vähintään yksi maksupiste, johon pysäköinnin voi maksaa kortilla ennen poislähtöä. Asiakkaan tulee syöttää korttimaksupisteeseen pysäköimänsä auton rekisteritunnus, jolloin pysäköinti kohdistuu oikealle asiakkaalle.

Lukitut jalankulkuväylien ovet ovat aiheuttaneet välillä hämmennystä 

Monissa pysäköintitaloissa porraskäytävien ovet pidetään lukittuina, jopa ympärivuorokautisesti. Tällä tavoin on tarkoitus hillitä asiattomien oleskelijoiden pääsyä kohteeseen. Asiakkaan sisäänpääsy jalankulkijana ei ole kaikissa kohteissa täysin identtisellä ratkaisulla toteutettu, ja tämä ymmärrettävästi aiheuttaa välillä haasteita asiointipolkuun. Yksi käytössä olevista vaihtoehdoista on sellainen, missä lukitussa ovessa tai sen välittömässä läheisyydessä näkyy QR-koodi. Älypuhelimellinen pysäköintiasiakas pääsee koodia hyödyntämälle www-sivulle, johon oven avaamiseksi syötetään sen auton rekisteritunnus, mikä P-talossa on pysäköitynä.

Jos lukitun oven yhteydessä ei ole QR-koodia, oven avaaminen onnistuu Moovy-asiakkaalta näppärästi, kun huomaa katsoa sovelluksesta käynnissä olevan pysäköintitapahtuman kohdalta ovikoodin. Ovikoodi näppäillään fyysisillä painikkeilla, jotka löytyvät lukitun oven ääreltä.

Kaikilla lukossa olevilla ovilla on ääniyhteyspainike 24/7 tavoitettavissa olevaan asiakaspalveluun, joten älypuhelimen puuttuminen tai unohtuminen esimerkiksi pysäköityyn autoon tai Moovy-sovelluksen käyttämättömyys eivät estä pysäköintiasiakkaan sisäänpääsyä.

P.S. YouTube-kanavaltamme voit katsoa videon, missä näytetään, kuinka helppoa lipukkeettomassa ja käteismaksuttomassa pysäköintikohteessa asioiminen on.

Takaisin ajankohtaisiin