Kadunvarsipysäköinti
-
Kadunvarren pysäköintimittari ei toimi, mitä teen?
Mikäli olet paikassa, jossa lähellä on muita saman vyöhykkeen pysäköintimittareita, nopein ja paras keino on ostaa lipuke toisesta toimivasta mittarista. Katso mittarisijainnit tästä. Toivomme myös, että ilmoitat viasta mahdollisimman pian palvelupisteeseemme, niin tiedämme hälyttää huollon paikalle.
Jos olet paikassa, missä kohtuullisen matkan päässä ei ole toista pysäköintimittaria, ota yhteyttä palvelupisteemme. Ilmoitamme viasta eteenpäin huollon lisäksi myös pysäköinninvalvonnalle*. Aina hyvä vaihtoehto on ajaa auto eri pysäköintialueelle tai pysäköintitaloon.
*Jos olet jo ennättänyt maksaa pysäköinnin, mutta et saanut lipuketta ja ilmoitat meille asiasta välittömästi, voit tällöin jättää autosi parkkiin ilman pelkoa pysäköintivirhemaksusta.
-
Keskustaan on ilmestynyt muutama kosketusnäytöllinen pysäköintimittari. Miten näiden käyttö poikkeaa perinteisemmän mallin mittareista?
Muutama oleellinen ero löytyy. Kosketusnäytöllisten pysäköintimittareiden käyttäminen alkaa sillä, että niihin syötetään sen ajoneuvon rekisteritunnus, jolle pysäköintiaikaa ollaan ostamassa. Näissä mittareissa maksutapana toimii ainoastaan pankki- tai luottokortti, eikä sinne voi syöttää kolikoita. Kunkin tällaisen pysäköintimittarin välittömästä lähiympäristöstä löytyy kuitenkin myös kolikoilla toimiva mittari, joten mahdollinen maksukortin puuttuminen ei aiheuta ongelmia. Mittaria käytettäessä pysäköintilipuketta ei (välttämättä) tarvitse viedä ajoneuvon tuulilasille, vaan pysäköinninvalvonta todentaa rekisteritunnuksen perusteella pysäköinnin ”laillisuuden”.
Kuukausikortit sekä muut pysäköintituotteet
-
Jos ostan kuukausikortin P-taloon, niin tuleeko minulle sinne tietty pysäköintiruutu, joka on varattu vain minun käyttööni?
Ei. Pysäköintitalomme toimivat ns. tasa-arvoisten paikkojen periaatteella, eli tiettyjä erityisruutuja lukuun ottamatta mikä tahansa vapaana oleva pysäköintiruutu on käytettävissä. Hyvän tavan mukaista on välttää invaruutujen käyttämistä varsinkin silloin, kun tavallisiakin ruutuja on tyhjinä. Kuukausikorttilaisille on järjestelmässä paikkavaraus, eli tietyillä alueella P-taloa heille on ruuhkaisimpinakin aikoina paikka käytettävissä.
Huom. Kuukausikorttien myynti yksityisasiakkaille on päättynyt 29.10.2021. Marraskuusta 2021 alkaen vastaavanlainen tuote on ollut tarjolla Moovy-sovelluksessa (www.moovy.fi). Edellä oleva vastaus pysäköintiruuduista koskee myös Moovy-sopimustuotteen käyttäjiä. Lue lisää yksityisasiakkaiden Moovy-sopimustuotteista.
-
Käyn autolla työtehtävissä eri puolella keskusta-aluetta päivittäin ja joskus jopa useasti päivässä. Yhteensä pysäköintiaikani ei ole niin suuri, että kuukausikortti olisi hinnaltaan kilpailukykyinen. Onko tällaiseen asiointiin tarjota hyvää vaihtoehtoa?
Kyllä on! Tilikortti on juuri tällaiseen pysäköintitarpeeseen soveltuva pysäköintituote. Tilikorttiin ladataan haluttu määrä pysäköintirahaa ja sen saldoa voi hyödyntää pysäköintitaloissamme niin, että automaattikassalla ei tarvitse erikseen käydä. Kortti syötetään sisäänajo- ja ulosajopuomeilla ja kortin saldo vähenee ko. P-talon lyhytaikaishinnaston mukaisesti.
Tilikortissa ei ole ajoneuvo- tai henkilösidonnaisuutta, joten se toimii esimerkiksi työpaikan yhteisenä pysäköintikorttina vaikka silloin kun useammalla henkilöllä on vastaanlaista pysäköintitarvetta. Voimassaoloaika on 2 vuotta valmistuspäivästä.
-
Onko kuukausikortti pidettävä mukana, vaikka pysäköintitaloissa on rekisteritunnistusjärjestelmä?
Kyllä, fyysisen pysäköintikortin mukana pitäminen on sujuvan liikkumisen edellytys. Rekisteritunnistuksessa on rajoitteita, joten pelkästään sen varaan liikennöintiä ei valitettavasti voi jättää.
Huom. Kuukausikorttien myynti yksityisasiakkaille on päättynyt 29.10.2021. Marraskuusta 2021 alkaen vastaavanlainen tuote on ollut tarjolla Moovy-sovelluksessa (www.moovy.fi). Moovy-sopimustuotteen käyttäjillä ei alun perinkään ole fyysistä pysäköintikorttia, vaan pysäköintisopimuksen tilaaminen, tilausten hallinta jne. hoituvat mobiilisovelluksessa. Lue lisää yksityisasiakkaiden Moovy-sopimustuotteista.
-
Pahvinen kuukausikortti rispaantuu helposti, onko ongelmalle jotain ratkaisua?
Nykyisin kaikki vähintään 3 kk:n mittaiset pysäköintikortit ovat muovisia. Viiden euron lisähintaan sellaisen voi halutessaan hankkia myös lyhyemmän jakson kk-kortiksi.
Huom. Kuukausikorttien myynti yksityisasiakkaille on päättynyt 29.10.2021. Marraskuusta 2021 alkaen vastaavanlainen tuote on ollut tarjolla Moovy-sovelluksessa (www.moovy.fi). Moovy-sopimustuotteen käyttäjillä ei alun perinkään ole fyysistä pysäköintikorttia, vaan pysäköintisopimuksen tilaaminen, tilausten hallinta jne. hoituvat mobiilisovelluksessa. Lue lisää yksityisasiakkaiden Moovy-sopimustuotteista.
-
Onko teillä yhteiskäyttöön soveltuvia kuukausikortteja myynnissä?
Lähtökohtaisesti on tarkoitus, että yhtä kuukausikorttia kohden on yksi (nimetty) henkilö, joka sitä käyttää. Tämä henkilö voi hyödyntää ko. korttia useammalla eri autolla, mutta eriaikaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla kk-kortilla ei voi esimerkiksi ajaa kahta kertaa peräkkäin sisään tai kahta kertaa ulos, vaan vuorottainen ajojärjestys täytyy säilyttää. Useamman auton tilanteessa suosittelemme, että korttiin ei liitetä ollenkaan rekisteritunnistetta, koska niitä voitaisiin liittää tietoihin vain yksi/kortti.
Huom. Kuukausikorttien myynti yksityisasiakkaille on päättynyt 29.10.2021. Marraskuusta 2021 alkaen vastaavanlainen tuote on ollut tarjolla Moovy-sovelluksessa (www.moovy.fi). Moovy-sopimustuotteen käyttäjillä ei alun perinkään ole fyysistä pysäköintikorttia, vaan pysäköintisopimuksen tilaaminen, tilausten hallinta jne. hoituvat mobiilisovelluksessa. Sieltä muun muassa voi määritellä sen rekisteritunnuksen, mitä ajoneuvoa on sopimustuotteen ”nimissä” pysäköimässä. Luonnollisesti yhdellä sopimuksella voi samanaikaisesti olla pysäköitynä vain yksi ajoneuvo. Lue lisää yksityisasiakkaiden Moovy-sopimustuotteista.
-
Meillä on perheessä kaksi autoa ja yksi kuukausikortti. Voiko yhteen korttiin liittää useamman rekisterinumeron, jolloin rekisteritunnistus toimisi riippumatta siitä, kummalla ajoneuvolla on liikenteessä?
Sujuvamman tietoliikenteen takaamiseksi yhteen kk-korttiin on liitettävissä vain yksi rekisteritunnus. Pysäköinti ajoneuvosta riippumatta onnistuu pitämällä kk-kortti mukana itsellään / siinä ajoneuvossa, jolla kulloinkin liikennöi. Vaikka käytössä olisi vain yksi auto, on kortin mukana pitäminen ehdoton edellytys kulkemisen varmistamiselle, koska rekisteritunnistus ei välttämättä esimerkiksi lumisen / likaisen kilven takia puomia aktivoi. Myös P-talossa mahdollisesti lukossa olevat jalankulkuväylien ovet avataan käyttämällä korttia lukijalaitteessa.
Huom. Kuukausikorttien myynti yksityisasiakkaille on päättynyt 29.10.2021. Marraskuusta 2021 alkaen vastaavanlainen tuote on ollut tarjolla Moovy-sovelluksessa (www.moovy.fi). Moovy-sopimustuotteen käyttäjillä ei alun perinkään ole fyysistä pysäköintikorttia, vaan pysäköintisopimuksen tilaaminen, tilausten hallinta jne. hoituvat mobiilisovelluksessa. Sieltä muun muassa voi määritellä sen rekisteritunnuksen, mitä ajoneuvoa on sopimustuotteen ”nimissä” pysäköimässä. Luonnollisesti yhdellä sopimuksella voi samanaikaisesti olla pysäköitynä vain yksi ajoneuvo. Lue lisää yksityisasiakkaiden Moovy-sopimustuotteista.
Rekisterintunnistus
-
Vaihdoin autoa ja näin ollen rekisteritunnukseni vaihtui. Minulla on voimassa oleva kuukausikortti P-taloon. Miten saan rekisteritunnistusjärjestelmän toimimaan uudella autollani?
Lähetä palvelupisteellemme sähköpostia osoitteeseen palvelu@jyvas-parkki.fi. Kirjoita viestiin nimesi, käyttämäsi P-talo, pysäköintikortin nro sekä vanha ja uusi rekisteritunnuksesi.
Huom. Kuukausikorttien myynti yksityisasiakkaille on päättynyt 29.10.2021. Marraskuusta 2021 alkaen vastaavanlainen tuote on ollut tarjolla Moovy-sovelluksessa (www.moovy.fi). Moovy-sopimustuotteen käyttäjillä ei alun perinkään ole fyysistä pysäköintikorttia, vaan pysäköintisopimuksen tilaaminen, tilausten hallinta jne. hoituvat mobiilisovelluksessa. Sieltä muun muassa voi itse määritellä sen rekisteritunnuksen, mitä ajoneuvoa on sopimustuotteen ”nimissä” pysäköimässä. Luonnollisesti yhdellä sopimuksella voi samanaikaisesti olla pysäköitynä vain yksi ajoneuvo. On erittäin tärkeää poistaa sen ajoneuvon rekisteritunnus omasta sovelluksestaan, mikä myynnin tms. seurauksena on päätynyt toiselle käyttäjälle! Lue lisää yksityisasiakkaiden Moovy-sopimustuotteista.
-
Miksi rekisteritunnistus ei kohdallani toimi lähellekään joka ajokerta?
Rekisteritunnistusjärjestelmän toimintaa on paranneltu suuntaamalla kameroita uudelleen. Joissain tapauksissa rekisteritunnistusjärjestelmä ei toimi, ja se voi johtua esimerkiksi likaisesta tai lumisesta rekisterikilvestä. Myös ajoneuvotyypistä johtuen rekisterikilven sijoittelu voi olla paikassa, josta järjestelmä ei saa kilpeä luettua. Ota tarvittaessa yhteys 24/7-asiakaspalveluumme puomilaitteen asiakaspalvelupainikkeella.
Hinnat ja maksaminen
-
Miksi pysäköintipaikan käyttämisestä pitää maksaa?
Aihetta on käsitelty melko kattavasti Finnpark Oy:n artikkelissa https://moovy.fi/…/miksei-pysakointi-voisi-olla-kokonaan-i…/.
Yhteenvetona voisi sanoa, että käytännössä mikään tuote, palvelu tai hyödyke ei ole ilmainen, mutta on erilaisia malleja, miten tuote, palvelu tai hyödyke maksetaan sen valmistajille ja ylläpitäjille.
Pysäköinnistä puhuttaessa esimerkiksi kauppakeskusten tapauksessa kävijöille usein maksuton pysäköinti on mahdollistettu sillä, että käytännössä kiinteistön vuokralaiset maksavat toimitilavuokrissaan pysäköintipaikkojen ylläpito- ym. kuluja. Vuokralaiset luonnollisesti omien tuotteidensa tai palveluidensa hinnoittelua määrittäessään huomioivat, että pääsääntöisesti ulospäin myynnillä saadaan omakustannushinta takaisin jollain +merkkisellä katteella, eli lopulta pysäköintipaikkojen kulut tulevat kuluttaja-asiakkaiden maksettaviksi, mutta erittäin pieninä ja huomaamattomina osuuksina / ostos. Tässä toimintamallissa pysäköinnistä maksavat ”tasapuolisesti” muutkin henkilöt kuin autopaikkoja käyttävät, eivätkä autopaikkojen käyttäjätkään maksa sen mukaisesti, kuinka paljon tai vähän pysäköintiä hyödyntävät.
-
Miten pysäköintihintanne muodostuvat?
Hinnanmuodostumisen logiikka on sellainen, että vuorokausirajalta (24h, 48h, 72h jne.) eteenpäin hinta kasvaa yksittäisillä alkavilla tunneilla siihen saakka, kunnes seuraavan vuorokauden kattava hinta on koossa.
-
Pysäköintini P-Asemalla tulee kestämään noin 18 tuntia. Minkä verran tämä maksaa?
Hinta riippuu siitä, mihin aikaan pysäköintisi alkaa (ja päättyy). Klo 06-18 välillä ensimmäinen pysäköintitunti on hinnaltaan 2 € (1 €/30 min) ja toinen pysäköintitunti myös 2 € (1€/30 min). Sen jälkeen alkavat pysäköintitunnit klo 06-18 välillä ovat hinnaltaan 1 €/h. Sen sijaan klo 18-06 välillä alkavat 2 tuntia kasvattavat hintaa vain 1 €/2 h. Tämän hintarakenteen seurauksena noin 18 tunnin pysäköinnin hinta P-Asemalla (tai missä tahansa muussa keskusta-alueen P-talossamme) on noin 13-16 euroa riippuen aloitusajasta.
-
Pysäköintini P-Matkakeskuksella tulee kestämään noin 51,5 tuntia. Minkä verran tämä maksaa?
51,5 tuntia tarkoittaa kahden vuorokauden hintaa (P-Matkakeskuksella, kuten monissa muissakin P-taloissamme, 2 x 16 € = 32 €) + neljää alkavaa lisätuntia. Lisätuntien hintaosuus riippuu siitä, osuuko 48 tunnin eli kahden vuorokauden täyteen tuleminen klo 06-18 vai 18-06 välille. Klo 06-18 välillä alkavat lisätunnit ovat 1 €/h, mutta klo 18-06 välillä eurolla saa kaksi lisätuntia. Näin ollen neljän lisätunnin osuus on 2-4 euroa, ja 51,5 tunnin pysäköinti P-Matkakeskuksella (tai missä tahansa muussa keskusta-alueen P-talossamme) maksaa yhteensä 34-36 €.
-
Miten saan P-talossa maksamastani pysäköinnistä kuitin?
Jokaisessa pysäköintitalon automaattikassassa on erikseen kuitti-painike. Kuitti ei siis tulostu automaattisesti. Kun olet maksanut pysäköinnin, paina kuitti -painiketta ja kuitti tulostuu. Jos kuitti ei jostain syystä tulostu nappia painamalla, otathan heti yhteyttä automaattikassan asiakaspalvelu-painikkeella. Jälkikäteen emme pysty kuittia toimittamaan, mikäli välitöntä ilmoitusta tulostusongelmasta ei ole tehty.
Moovy-sovellusta käyttävän ei tarvitse automaattikassoilla asioida, ja kuititkin saa näppärästi sähköpostiinsa. Lue lisää Moovystä.
-
Huomasin, että pysäköintitaloissanne on edullisempi vuorokausihinta kuin yksittäisistä alkavista tunneista muodostuisi. Pitääkö tällainen vuorokausilippu hankkia jostain etukäteen?
Ei tarvitse. Tietojärjestelmä muodostaa hinnan sen mukaisesti, minkä verran aikaa on sisäänajon (lyhytaikaislipukkeen ottaminen puomilta) ja automaattikassaan lipukkeen maksamisen välillä ymmärtäen tämän ns. vuorokausihinnoittelun. Toisin sanoen jos saavut esimerkiksi P-Matkakeskukselle perjantaina klo 23:30 ja olet maksamassa lipuketta automaattikassaan seuraavana päivänä lauantaina klo 23:29, hinnaksi tulee 14,50 €.
-
Mitä pitää tehdä, jos pysäköintilipukkeen maksuvaiheessa automaattikassa ei toimi?
Tilanteessa on useita vaihtoehtoja. Voi olla sellainen häiriö, että esimerkiksi korttimaksu on hetkellisesti poissa käytöstä, mutta kolikko- ja setelipuoli toimivat. Tällöin niitä voi hyödyntää mahdollisuuksien mukaan. Jos automaattikassa on kokonaan jumissa, niin sitten kannattaa siirtyä toiselle maksulaitteelle. Jokaisessa pysäköintitalossamme on useampi automaattikassa ja todella harvoin on sellainen tilanne, että jokainen on poissa pelistä samanaikaisesti. Monissa kassoissa on opastetarra tai vieressä P-talon pohjapiirros, mihin saman P-kohteen muiden kassojen sijainnit on merkitty. Tarvittaessa ota yhteys asiakaspalveluumme kassan pikapuhelinyhteydellä.
Moovy-sovellusta käyttävän ei tarvitse automaattikassoja etsiä, eikä niitä käyttää. Lue lisää Moovystä.
Pysäköintitalot ja niiden ominaisuudet
-
Ainakin P-Sokoksella tuntuu todella usein olevan ruuhkaista, onko arvioni väärä?
P-Sokoksella alimmat tasot ovat aika monesti useimpien käyttäjien suosiossa, joten näillä tasoilla on paljon samanaikaista liikennettä sekä tulijoina että poistujina. P-Sokoksella on kuitenkin lähes aina runsaasti väljää ja helppoa pysäköintitilaa, jos malttaa ajaa ylöspäin. Kaikilta tasoilta on hissiyhteys kauppakeskukseen, joten liikkeiden tai oman auton saavutettavuus takaisin palatessa eivät ole merkittävästi huonompia kuin niiltä tasoilta, joissa varsinainen asiointimääränpää kenties sijaitsee. Myös esimerkiksi P-Sairaala ja P-Asema ovat P-Sokoksen kanssa siinä mielessä vastaavanlaisia pysäköintitaloja, että niissä on korkeussuunnassa runsaasti tasoja. Kaikissa näissä yleensä on ylempänä väljempää kuin alempana.
-
Monessa pysäköintitalossanne näyttää ulko-ovet olevan kiinni ainakin iltaisin. Tarkoittaako tämä sitä, että tuolloin en pääse sisään enkä ulos, eli P-talo on kiinni?
Kaikki P-talomme ovat käytettävissä ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä! Niissä kiinteistöissä, joissa on ajoluiskien edessä nosto-ovi, ovet avautuvat automaattisesti, kun auto niitä lähestyy. Jalankulkuliikenteeseen on porraskäytäviä ja muita kulkuyhteyksiä, joiden ovet voit avata käyttämällä pysäköintilipuketta tai –korttia oven läheisyydessä olevassa lukijalaitteessa. Moovy-sovelluksen käyttäjälle ovenavauskoodi näkyy sovelluksessa, lue lisää Moovystä.
-
Mikä pysäköintitaloistanne on talviaikaan lämpimin?
Mitkään pysäköintitaloistamme ei varsinaisesti ole lämmitettyjä pysäköintitiloja. Toki osa pysäköintitaloista on rakenteensa vuoksi hieman lämpimämpiä kuin toiset. Esimerkiksi P-Tori (Yliopistonkatu 15), P-Cygnaeus (Vapaudenkatu 35) ja P-Paviljonki 1 (Satamakatu 3) sijaitsevat kokonaan maan alla. Niihin ei ainakaan lunta pääse pyryttämään tai tuuli tuivertamaan, ja lämpötilakin pysyy ulkoilmaa korkeampana etenkin alkutalvesta. Jos tulee pitkä ja kova pakkasjakso, niin kyllä niissäkin pakkasen puolelle mennään, koska varsinaista lämmityslaitteistoa ei ole.
P-Pergamentissa (Paperitehtaankatu 3) jokainen pysäköintiruutu on varustettu lämpötolpalla. Tolppaa käytetään älypuhelinsovelluksella.
-
Mihin liikennevalot P-Sairaalalta ovat hävinneet?
Liikennevalot poistettiin käytöstä syksyllä 2017 niiden toimimattomuudesta saamiemme asiakaspalautteiden perusteella. Luiskasta alas ajavalla on P-Sairaalassa etuajo-oikeus ja luiskaan ajavan tulee huolehtia turvallisesta liittymisestä huomioimalla STOP-merkki ajoväylällään. Olemme asentaneet myös peilit helpottamaan turvallista siirtymistä ulosajoluiskalle.
-
Miten Jyväs-Parkki on varautunut sähköautojen latauspisteiden lisäämiseen?
Harkitsemme sähköautojen latauspisteiden lisäämistä olemassa oleviin pysäköintitaloihin samanaikaisesti muiden laajempien kunnostustöiden suunnittelun kanssa.
Valtaosaa Suomessa olevista sähkölatauspisteistä hallinnoi Liikennevirta Oy. Monissa tapauksissa kiinteistönomistaja (esimerkiksi Jyväs-Parkki) antaa luvan latauspisteiden sijoittamiseen omiin tiloihinsa, mutta kaikki muu hallinnointi, sähkön hinnoittelu jne. ovat latausoperaattorin vastuulla.
-
Voisiko parkkiruutuja suurentaa, koska ne tuntuvat liian pieniltä nykyautoille?
Vanhempien pysäköintitalojen ruudut saattavat tuntua joillekin nykyautojen omistajille kapeilta. Ruudut ovat mitoitettu standardien mukaan sinä vuonna, kun ko. P-talon suunnittelu on aikoinaan aloitettu. Pysäköintitalojen ruutumäärää ei voida vähentää ruutukokoja leventämällä, koska asemakaavan mukaan kyseinen pysäköintipaikkamäärä pitää saavuttaa kyseisellä tontilla.
-
Voiko peräkärryn kanssa asioida pysäköintitalossa?
Valitettavasti joudumme toteamaan, että pysäköintitaloihimme peräkärryn tai vastaavan lisukkeen kanssa ei ole luvallista ajaa. Harvat asiat P-taloissa on ihan liikennemerkein kielletty / rajoitettu, peräkärryt on yksi näistä. Rakenteiden mitoitukset ovat sellaisia, että riski osua laitteisiin ja/tai muihin autoihin on liian suuri, monissa kohdissa yhdistelmät eivät edes teoriassa taivu.
Pysäköintitalojen valvonta
-
Autoani on kolhittu mahdollisesti pysäköintitalossa, miten voin edetä asiassa?
Pysäköintitaloissa on jonkin verran valvontakameroita, mutta toki isompi osa kiinteistöpinta-alasta jää yleensä kameran silmän ulottumattomiin. Ilmoita palvelupisteellemme (palvelu@jyvas-parkki.fi, 020 743 6830) tarkempia tietoja asiointisi ajankohdasta ja sijaintipaikasta, niin voimme tehdä videoaineistokatsauksen.
Kolhimistapauksissa käsittely etenee niin, että asianomainen tekee poliisille asiasta rikosilmoituksen. Tutkintavaiheessa poliisi kyselee valvontakamera-aineistoja niiltä tahoilta, joilla sellaista on mahdollisesti olemassa.
-
Onko juoppojen, nuorisoryhmien ym. asiattomien oleskelijoiden läsnäololle pysäköintitaloissa tehtävissä jotakin?
Pysäköintitalojen puhtautta ja turvallisuutta on lisätty lukitsemalla pysäköintitaloihin johtavia sisäänkäyntejä. Sisälle pysäköintitaloihin pääsee näin ainoastaan käyttämällä pysäköintikorttia tai -lipuketta lukulaitteessa. Valitettavasti tämä ei riitä estämään asiatonta oleskelua kokonaan, mutta saamiemme asiakaspalautteiden perusteella ratkaisu on valtaosaltaan otettu positiivisesti vastaan.
-
Onko pysäköintitaloissa kameravalvontaa ja jos on, voidaanko sitä hyödyntää esimerkiksi asiattomien oleskelijoiden poistamiseen?
Kaikissa Jyväs-Parkin pysäköintitaloissa on kameravalvonta. Kameravalvontaa ei valitettavasti saada kuitenkaan ulotettua kattamaan koko kiinteistöä. Emme valitettavasti pysty tarjoamaan jokaiseen pysäköintikohteeseemme 24/7 läsnäolevaa vartiointia. Etävalvomomme huolehtii valvonnasta, mutta ei pääse välittömästi paikalle häiriötilanteen sattuessa.
-
Onko P-taloissa pysäköinninvalvontaa?
Pysäköintitaloissa ei samassa muodossaan ole pysäköinninvalvontaa kuin kadunvarsilla. Sujuva asiointi perustuu ensisijaisesti käyttäjäkunnan oma-aloitteiseen ”normien” ja opasteiden noudattamiseen.
Huolto ja kunnossapito
-
Miten usein pysäköintitaloja siivotaan?
Kesäaikaan jokainen pysäköintitalo puhdistetaan harjakoneella noin kerran viikossa ja yksittäisiä kertoja letkupesulla. Talvikaudella työ tehdään pakkasen vuoksi manuaalisesti. Häiritseviä roskia ja epäpuhtauksia poistetaan tämän lisäksi päivittäin ja tapauskohtaisesti useamminkin.
-
Miten talviliukkauteen on varauduttu pysäköintitaloissa?
Pysäköintitalon liukkautta on estetty karhentamalla jalankulkuun merkityn alueen lattiaa. Suosittelemme kävelemään jalankulkuun merkittyjä reittejä.
-
Onko runsaslumiseen talveen reagoitu mitenkään pysäköintitalojen kunnossapidossa?
Kyllä on! Hankimme talvikunnossapitoon Kramer 5035 –pienkuormaajan, jolla esimerkiksi lumen aurausta kiinteistönhoitajamme voivat koneellisesti tehdä. Isoin osa talvikunnossapidon palveluista hankitaan edelleen ulkopuolisilta palveluntarjoajilta, joilla luonnollisesti on laajempi ja olosuhteisiin sovitettava kalustotarjonta.
Muut
-
Etenkin isojen tapahtumien aikaan tuntuu, että Paviljongin ympäristössä on ruuhkaista ja pysäköintipaikoista pulaa. Onko tähän jotain ratkaisua olemassa tai tulossa?
Viime vuosina Paviljongin lähiympäristöstä ulkopysäköintialueet ovat meistä riippumattomista syistä poistuneet käytöstä tai pienentyneet. Pysäköintitalojen (P-Paviljonki 1 ja 2) kapasiteetti on äärellinen, joten mainio keino välttää pahimmat ruuhkat on pysäköidä raiteiden toiselle puolelle. Usein P-Matkakeskuksessa ja P-Asemalla on tilaa, vaikka P-Paviljongeissa olisi täyttä. Nämä ovat kuitenkin lyhyen ja näppärän kävelymatkan päässä Paviljongista. Jalankulkuputki Matkakeskukselta johtaa junaraiteiden yli lähes tapahtumapaikalle. Muistathan, että kadunvarren opastaulujen lisäksi näet P-talojemme vapaiden paikkojen määriä lähes reaaliaikaisesti www-sivuiltamme.
-
Miksi etenkin ilta-aikaan tuntuu, että infopuhelimeen vastataan pitkällä viiveellä?
Henkilökuntaa on paikalla valvomossa kellon ympäri. Ilta- ja yöajaksi valvomon ylläpito siirtyy tamperelaiselle Finnparkille ja aamusta jälleen Jyväs-Parkin omaan toimipisteeseen. Ruuhkaisimpina hetkinä palveluajat ovat valitettavasti pidempiä, mutta jokaiseen yhteydenottoon pyritään vastaamaan niin pian kuin mahdollista.
-
Miten invaluvan haltijan pysäköinti P-taloissa hoituu?
Invaluvalla voi pysäköidä ilmaiseksi kadunvarsilla ja puomittomilla ulkoalueilla, eli ns. julkisilla pysäköintialueilla. Jyväskylän kaupunki on koonnut verkkosivuilleen tästä aiheesta tietopaketin. Pysäköintitaloissa ja puomillisilla ulkoalueilla pysäköinti sen sijaan on maksullista normaalihinnaston mukaisesti myös invaluvan omistajille.
Monissa pysäköintitaloissa on invaruutuja. Invaruudut ovat perusruutuja suurempia ja niiden sijainti on pyritty optimoimaan niin, että asiakkaiden oletettavat kävelymatkat minimoituvat.