Jyväs-Parkin pysäköintikohteiden asiointimallit ja maksutavat nykyaikaistuvat laajalla rintamalla

Julkaistu 28.05.2024

Oman asiakkuutensa hallinnointi ja tuote- tai palveluostojen maksaminen ovat toimialasta riippumatta siirtyneet vahvasti mobiilipainotteisiksi viimeistään 2020-luvun aikana. Jyväs-Parkilla asiakasrajapinnan digitalisaatio alkoi 2010-luvun alussa, kun EasyPark tuli ensimmäisenä mobiilitoimijana mahdollistamaan lipukkeettoman ja käteismaksuttoman pysäköimisen kadunvarsipaikoille. Sen jälkeen monet kehitysaskeleet ovat johtaneet samaan suuntaan. Yksi tärkeimmistä uudistuksista oli Moovy-palvelun käyttöönottaminen 2010-luvun lopulla. Moovy on siitä alkaen tarjonnut pysäköintiasiakkaille lipukkeettoman ja käteismaksuttoman palvelupolun kadunvarsien lisäksi myös pysäköintitaloissa. Nykyisin Moovysta löytyy tuoteratkaisuja myös yksityishenkilöiden sekä yritysten kuukausiasiakkuuksille.

Pääsääntöisesti asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä Moovyyn jo ensimmäisistä käyttökokemuksista alkaen, joten meidän ei ole tarvinnut isommin miettiä, haluammeko kasvattaa Moovyn roolia tuote- ja palvelutarjonnassamme. Yleinen kehityssuunta maksu- ja asiointitavoissa ovat tukeneet sitä, että ei pysäköintialan vastaaviin muutoksiin välttämättä suhtauduta sen kielteisemmin kuin muihinkaan, toteaa Jyväs-Parkin toimitusjohtaja Hannu Leskinen.

Älypuhelimien yleistyessä ja mobiilimaksamisen arkipäiväistyessä Jyväs-Parkki jatkaa pysäköinnin toimialalla digitalisaatiota omissa kohteissaan myös vuonna 2024. Helmikuun alussa Jyväskylän kaupunki uudisti omistamiensa, Jyväs-Parkin operoimien kadunvarsipysäköintipaikkojen vyöhykejakoja ja hinnoittelua. Samassa yhteydessä Jyväskylään syntyi ensimmäinen maksullisen pysäköinnin aluekokonaisuus Yläkaupungin reunalle Seminaarinkatu – Minna Canthin katu, missä pysäköintiaika ostetaan vain mobiilisovellusta hyödyntäen. Asiakas voi valita itselleen mieluisimman vaihtoehdoista EasyPark, eParking, Moovy ja ParkMan. Lutakon sataman maksullisen pysäköintialueen laajentuessa alettiin sielläkin suositella ensisijaisesti mobiilimaksamista, vaikka sataman P-alueen isommalla lohkolla on edelleen kaksi kolikoin ja korttimaksuin toimivaa pysäköintilipukeautomaattia.

Kaikkien Jyväs-Parkin P-talojen laitekanta on uudistettu vuoden 2025 loppuun mennessä 

Tällä hetkellä kortti- ja mobiilimaksamisen osuuksille haetaan Jyväs-Parkilla kasvua muun muassa niin, että joidenkin pysäköintitalojen tietyistä automaattikassoista suljetaan kolikko- ja setelimaksukanavat. Tässä vaiheessa edetään niin, että tällaisen muutoksen kohteena olevaan P-taloon jää toistaiseksi ainakin yksi automaattikassa, joka vastaanottaa käteismaksuja. Suurempi laiteuudistus aloitetaan elokuussa viikolla 33. Tuolloin P-Cygnaeus ja P-Pergamentti varustetaan samanlaisella teknologialla kuin Jyväs-Parkin uusin pysäköintitalo P-Arkki on ollut alusta alkaen, eli kertaluontoisen pysäköintitapahtuman voi hallinnoida ja maksaa Moovy-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti korttimaksupisteellä P-kohteessa. Vastaavanlainen uudistus toteutetaan syyskuussa viikon 38 aikana P-Asemalla ja P-Matkakeskuksella. Tavoitteena on, että loputkin magneettiraitaisia pysäköintilipukkeita ja käteismaksuja sisältävät Jyväs-Parkin P-kohteet on päivitetty vuoden 2025 kuluessa. Magneettiraitaiset tuotteet ja niiden lukulaitteistot ovat kaiken kaikkiaan vanhaa tekniikkaa, ja aiheuttavat päivittäin ongelmia muun muassa sen takia, että magneettiraidalta tiedot häviävät melko helposti. Näistä asiakkaille koituvat harmit ja asiointihidasteet loppuvat sitä mukaa, kun laiteuudistukset etenevät. Kadunvarsipysäköinnissä on mahdollista, että sielläkin kolikkomaksuja vastaanottava laitekanta vähenee, ja mobiilimaksaminen ja/tai korttimaksaminen ovat korvaava asiointitapa.

Täytyy muistaa, että maksutapa ja siihen liittyvät muutokset tai vaihtoehdot ovat vain yksi osa itse pysäköintitapahtumaa. Esimerkiksi rekisterikilven automaattiseen tunnistamiseen perustuva asioiminen on tullut jäädäkseen viimeisen noin kymmenen vuoden aikana. Tunnistusvarmuutta on saatu koko ajan lisättyä, joten tämä on asiakkaalle yleensä lähes huomaamaton vaihe. Meille kuitenkin erittäin merkittävä osa-alue siinä tekniikan kehityskaaressa, mihin myös maksutavat ja niiden nykyaikaistaminen liittyvät, Leskinen muistuttaa.

Lisätiedot:

Hannu Leskinen

Jyväs-Parkki Oy, toimitusjohtaja

Puh: 020 743 6847

Email: hannu.leskinen(a)jyvas-parkki.fi

 

P.S. YouTube-kanavaltamme voit katsoa videon, missä näytetään, kuinka helppoa lipukkeettomassa ja käteismaksuttomassa pysäköintikohteessa asioiminen on.

Takaisin ajankohtaisiin